Review: Keys and Chords Belgium

Contemporary jazzpianist Mark Etheredge beschrijft zijn nieuwste album als het “gelukkigste” dat hij ooit gemaakt heeft. Nochtans heeft hij het vroeger niet gemakkelijk gehad, want hij werd gepest, voelde zich alleen en onthecht. Hij zong en speelde in de kerk, maar toen hij zijn seksuele geaardheid ontdekte, voelde hij zich nog meer geïsoleerd. Hij was anders. "I had a deep feeling of being disconnected from humanity. Later, I realized that these feelings were all in my head. We are all connected in this world, and what we do affects each other. 'Connected' is a celebration of our human connection - across geography, race, language, class, gender, sexual orientation and beliefs," zei hij. "I've wanted to make an album like this for a long time. Working with Paul Brown and the high calibre of musicians was a real treat for me, and I'm thrilled to share this album with listeners." Mark werkte samen met de Grammy winnende producer Paul Brown, en componeerde 10 songs. Nochtans zijn deze gevoelig en sociaal bewust uitgevallen, zoals opener ‘Groovin' With My Baby’, dat opmerkelijk licht en positief aanvoelt. De boodschap wordt nog duidelijker op ‘Be Who You Are’, en op de verfrissende titeltrack speelt Paul Brown mee op gitaar. Op ‘Lost In The Shuffle’ komt Mark’s verleden naar boven, weerom met Paul Brown op gitaar. Gitarist Chuck Loeb is gastmuzikant op ‘For Your Love’, en afsluiter ‘Soul Clap Honey’ bevat meer R&B. Dit is Mark’s eerste album sedert hij verhuisde van Los Angeles naar de Bay Area twee jaar geleden, en toen hij besloot om zich full time aan de muziek te wijden. Het komt officieel uit op 26 februari en is een dikke aanrader! - Patrick Van de Wiele, Keys and Chords